10 oktober 2011

400 mil, Barca-Karlstad-Stockholm-Karlstad-Oslo på 3 dagar

Nu är det bra mycket fläng hit och dit! Men det är bara att vänja sig. Sitter i bilen i iphoneskrivandets stund och är på väg till nya jobbet som ligger i Oslo. Blir spännande, utvecklande och sjukt gött att inte plinka stillasittandes vid en dator 8st 60-minutare om dagen.

Lördagens stafett och min näst sista sträcka (24:e) kan sammanfattas som: rena rama terränglöpningsbanan ( och då snackar vi inte terränglöpning som att springa på gräs och grus planer som många befattar det med ). Nej det var fortfarande springa skog och en hel del större stig, det gick fort, ruskigt fort! Jag blev förnedrad av världseliten på min sträcka som mätte 8,6 km fågelvägen. Det blev till slut dryga 9,2 km på GPS-klockan ( för det springs inte fågelväg och det finns höjdskillnad, faktiskt ).


Lillkusin Emil käkar kompass. Tror han blir nya Pasi Ikonen (duktig orienterare som är känd för att han springer utan kompass just)


49 minuter spatsera jag runt på och då var jag 5-6 min efter bästa tid. Bronsmedaljören över medeldistans, Peter Öberg från OK Hällen, svischade förbi mitt ute på banan. Höll hans tempo 200 meter kanske. För att plåstra om mitt självförtoende och till mitt försvar ska tilläggas att jag aldrig i mitt liv sprungit mindre än jag gjort i år. Jag har heller aldrig tränat mer timmar eller varit friskare än jag är NU, finns det ett samband?

Då kan man inte räkna med att hänga med de stora kanonerna om det inte skett mer än en handfull intervallpass sedan januari. Blir mer hogen träning till vintern med blandningen: paddling, löpning, cykling och styrka.

Jag och Göran prövade det hemliga vapnet som vår trogne sponsor/manager, Acron-Olle, kört hela 15 mil, Gävle-Sollentuna, endast för att vi skulle kunna testköra den.

Look at this 6,5 meter beauty:












Det var över ett år sedan jag paddlade kanadensare sist (Femmans ifjol). Det här monstret kommer höja vår medelhastighet med 0,5-1 km/h om vi får till det med tekniken.

Nu blir det löpning resten av veckan för att kunna kubba ifrån Thule Adventure Team. Bara vinst som gäller, annars gör vi som de gör i alla kastgrenar "trampar över", skiter och stämpla vid sista kontrollen;)

/Tobbe

Inga kommentarer: