17 januari 2012

Benpass och pulsfilosofi

Hemma för rehab från Norge den här veckan. Är väldigt svårt att få tider bara på fredagar hos ortopeder eller andra hälsonissar. Eftersom jag får ont av att sitta still, stå eller gå så finns det bara två saker till som lindrar smärtan: träna eller ligga ner. Då är valet inte speciellt svårt kan jag meddela.

Så igår var det dags för mina vanliga benövningar, framsida lår, baksida lår, benpress och till slut 15 x 3 utfallssteg med 6 kg boll på varje ben. Utöver detta blev det lite överkropp och en uppvärmning där jag experimenterade lite med pulsen. Tänkte se om min teori om min pulskurva stämmer dvs. för varje ökning med 1/2 min/km så kommer min puls öka med ca 10 slag.

Började på 5 min/km med en puls på under 140 slag/min. Ökade sedan till 4.30 med puls på under 150. Ny ökning till 4.00 fart med puls under 160 för att sedan köra en kortare sväng på 3.30 fart och landa på strax under 170.

Min teori stämde ganska bra. Jag vet förstås att pulsen kommer öka flera slag ju längre jag springer i 3.30 fart men kroppen verkar svara bra på den träningen som varit. Kan tillägga att när jag gjorde utfallsstegen peakade pulsen nästan 170. Jag hade inte högt tempo i övningen men många muskler i rörelse på grund av medicinbollen gör att hjärtat får pumpa extra.

Kl 13.30 väntar kiropraktorbesök, igeeeeen! På fredag är det ortopedbesök. Men nu strax cyclecomponentsbesök för att hämta ut min nya guldklimp till multisportförrådet:


Inga kommentarer: