30 januari 2012

Hälg ä gött

Fredagens pass blev bandlöpning på SATS. Uppvärmning 10 minuter sedan maxhastighet på bandet (20km/h) och 4 st 2-minutare. Pulsen var fantastisk jämn och benen kändes helt okej. När jag klev av varje intervall hamnade pulsen på 180 PRICK. Jag körde några minuters vila mellan varje. Känner mer och mer att kroppen har svårt att komma upp i pulsnivåer längre än 180.

Orkar jag inte pressa mig? Eller har jag bara blivit mer tränad och hjärtat har mer och ge egentligen?

Fredagen avslutades med en 3-rätters, 3-pars middagen där vi i stort kopierat "halv åtta hos mig" programmet. Bakis som jag var på lördagen (efter den sena finwhiskyn) fick det bli premiärinnebandy. Träningsvärken hade redan infunnit sig efter fredagens intervaller + benstyrka.
Så jag tänkte: "Vafan, kan lika gärna spä på träningsvärken lite till".

Sagt och gjort. 2 timmar bakisinnebandy var mer än kroppen förtjänade denna lördag. Kände mig som en 70-årig gubbe som fick stå och pusta efter varje rusch.

Söndagen ägnades som vanligt åt en härlig långspinning på KMTI med OK Tyr MTB som nu har beställt nästan 50 cykeltröjor till våren. Rekordstort intresse för MTB just nu och massa nya medlemmar i den nystartade sektionen i Orienteringsklubben Tyr.

Slängde in 3 st fyror på spinningen där slutpulsen i intervallen landade runt 172-175.


Nu ska jag köra rehabstyrka för att se om det ger någon effekt för min höft och rygg. På torsdag vankas det slät-röntgen på Annedalskliniken i Göteborg. Blir cirkus 65-70 mil i bil för mig och på söndag bil till Åre på ytterligare 60 + 60 mil för att avrunda det hela med att köra till jobbet 30 mil igen.

Gissa om jag är trött på bilköring?! Dessutom är min smärta som värst då, *grattis!


Passa på och kika in Helenes framgångar från SM-veckan där hon plockade hem flera medaljer i längdskidåkningen.

/Tobbe

2 kommentarer:

Frida sa...

Tjolahopp, 2min på intensitet som ligger över 100% av VO2max blir en ganska stor anaerob komponent och samtidigt gör "slow component" i syreupptag och puls att du inte hinner upp på full kapacitet på endast 2min. Kan gissa att ev. 181 i puls kan uppnåtts några sekunder in efter avslutad intervall? Välj en intensitet som du kan hålla i 3-4 minuter (eller kör 110 - 95 - 95 - 100% under resp. minut på en 4:a) eller testa att köra en halvtimme i sträck med klassiska 70/20-intervaller eller 90/30 intervaller. Tja, eller så är det som du säger, bättre tränad starkare hjärta, större blodvolym, större slagvolym, lite lägre sänkt maxpuls.

T.Öström sa...

Tvivlar inte på att pulsen skulle stadigt öka om jag fortsätter springa i samma tempo 2 minuter till. Dels pga av att min tröskel ligger där i krokarna och dels för att man blir varmare och då ökar pulsen. Får se vad pulsen ligger på när ja kör mina 17 km/h och sedan öka till 18 km/h sista minuten. Skulle tro jag behöver öka hastigheten där för att komma närmre tröskelpulsen.