9 april 2012

Smått och gott från bergsturen


I fredags körde vi bergstur, vi grabbs på Mallorca. En resa från himmel till helvete mer än en gång. Drygt sextimmars effektivt cyklande, under tre av dessa fick jag anstränga mig känna efter om jag hade fötter kvar där nere på påkarna. Regnet ÖSTE ner på precis fel utvalda tillfällen. För när vi passerat högsta punkten 900 möh hade vi avverkat en stigning på 13,5 kilometer. Under den körde Kenneth ett backdrag och jag ett eget medans Olav och Erik chillade lite. Låg och malde på runt 17-18 kilometer som snitt och med en puls på 170-175 i runt 40-minuter. Kroppen kände sig fin fint då vi hade tagit en enklare stigning tidigare på 4,5 kilometer med 6,5% medellutning. Den intervallen upp var hårdare. Fick ligga på ordentligt för att inte släppa Kenneth och var uppe på 180 slag ett tag. inga stumma ben men till slut fick jag gå ner en aning i tempo och släppa rygg. Inte för att jag på något sätt är bitter då denne norrbagge redan cyklat 350 mil ute och en hel del intervaller inne i år REDAN.


Now back to the top. Efter 13,5 km stigningen på 6,2% var det ner och snurra runt i Sa Calobra på 0 möh för att sedan klättra upp igen och få 10 kilometer med 7%. Det sägs att rekordet upp är 32 minuter och satt av en protour-cyklist. Kurt Arsle Arvesen en av Norges bästa cyklister ska ha cyklat upp på 34 minuter. Med en mardrömsfärd ner i ösregn och skälvande kroppar bestämde jag och Olav att tempot fick bli lågt upp. Kenneth kunde inte hejda sig efter ett tag och spettade på som värsta bergsgeten. Pulsen låg stabilt runt 165 och många gånger låg växeln på lättaste utväxlingen. Regnet gjorde sitt för att förstöra den annars så fina turen.


46 minuter senare var vi uppe. Sedan en sjuhelvetes lång jobbig färd ner med alldeles för lite kläder och de vi hade var redan blöta till max. Det var värre att köra nedför än uppför, både kallare och mer värk i kroppen. Nacken och ryggen ogillade starkt kallgrader och långa nedförskörningar. Efter 5 timmar och 2 små baguetter var det nära ett rejält bensinstopp. Så vi tog in på en bensinmack för att tanka på lite, en mentosrulle, 50 cl cola, godispåse och en dubbel snickers slank ner illa kvickt. Sen var kroppen och knoppen back in buisness för att mata på hem sista biten.

Inga kommentarer: