16 november 2011

Ond bråd död

När jag fyllde år fick jag Fredrik Strängs bok "K2 på liv och död" i present av min kusin Lotta. Resultat: svårt att lägga ifrån mig den, vilket lett till lite för lite sömn de senaste dagarna.

Han beskriver på ett levande sätt hur det är att klättra, leva och lösa problem på hög höjd. Som en del kanske redan känner till så resulterade toppförsöket i katastrof med 11 döda i isras, laviner, vilse på berget eller trillat ut för stup. Tänk er känslan att gå vilse på vägen ner och inte hitta till lägret. Han beskriver hur hjärnan inte funkar sådär fantastiskt bra med den konstanta syrebrist man bjuds på över 8000 meter över havet, och hur svårt det är att ta korrekta beslut.

Jag kan verkligen rekommendera denna boken, den ger en bra inblick i hur livet på hög höjd fungerar och de svårigheter man kan ställas inför.

Den fick mig också att konstatera att äventyr på den nivån är inget som lockar mig. När skade/döds-risken inte bara utgörs av ens egna handlingar utan stora risker för laviner, isras mm då kastar iaf jag in handduken direkt.

//Olof

Inga kommentarer: