25 november 2011

Kändisspotting i Torsby skidtunnel

Farsgubben bjöd med mig och mamma på säsongens första snökontakt.


Fick valla upp skidorna på morgonen, hade slarvat ordentligt med omvårdnaden av de kära. Inget skyddsparafin på en enda fläck. De stackarna har fått stått helt nakna under sommarhalvåret och bara väntat på att smöras.


Väl i tunnel så dyker ett synnerligen bekant ansikte upp, jag tänker: Han känner jag.

Nej Tobias du känner inte Odd Björn Hjelmeset men du känner IGEN honom. Hade han åkt på klassiska skidor hade han förmodligen förnedrat mig totalt, nu var det så att jag slapp förnedringen. Han såg ut att glassa runt ett långpass på sina skateskidor och klev av lagom till WC-sprinten började på TV.

Jag harvade vidare (20 varv på 1,3 km slingan) i hasorna på daddy som förra året åkte 200 mil skidor och 30 mil rullaskidor. Han är inte stor, han är inte musklig men han är jäkligt starl och tuffar på som en evighetsmaskin.

Efter passet stötte vi på träningsgurun Roland Stridh, tränare på Stjerneskolans skidgymnasium. Han ville visa oss det nya fräscha testcentret han basar över. Måste säga att jag är grymt impad över det. Spana in alla banden:


Passade på och fråga vad det högsta Vo2 max-värdet han uppmätt på någon i ett test på det nya centret.
-Inte över 80 än men mellan 75-79 har vi haft folk. Men då testar vi inte landslagsåkarna som är på annat håll.

De har gått riktigt bra i år och kört 1000 tester och dragit in 100 lax.

Imorn kommer en skön historia som Roland levererade. Klubb 1000, ett gäng rika Stockholmare som har målet att va bland de 1000 bästa i vasan....

Stay tuned

Inga kommentarer: