9 november 2011

Konditionens vikt vid styrketräning!

Åter dags att sätta sig vid datorn för att notera lite om mina senaste upptäcker. Allt som tas upp i detta inlägg är av egna erfarenheter och inte några forskningsprojekt, så kommentera gärna..

Det jag vill belysa idag är hur viktig konditionen är för en som vill få ut max på gymmet.

Jag började på PHS för 10 månader sedan och hade då mer eller mindre aldrig styrketränat seriöst. Visst har man lyft lite skrot i wåxnäshallen, men de vet ju alla att där spanar man friidrottsrumpor och "Styrketräningen" är bara ett alibi.
För erkänn nu alla som är där och tränar att det är ingen tillfällighet att just den tiden man "råkar" vara där så kör Cheerleadersen nån stretchövning. Helst av allt skulle man väl sätta sig på åskådarplatsen med en popcornpåse i handen. Men hur skulle det se ut?!

Men så kom den dagen när portarna på PHS slog upp. Man blev indelad i en klass och insåg på mindre än 3 röda att man kanske skulle ha varit i Wåxnäshallen på förmiddagarna å fått något vettigt gjort istället.

Vilka jävla klossar! Å alla som vet hur en tandpetare ser ut kan tänka sig in i min situation. Orienteraren från landet på besök i storstan, KUL!

Redan första dagen hookade jag fast med några av klassens största bitar och började direkt skaffa information om styrketräning, hur, när, vad för att bli biff?! Först trodde jag att killarna styrketränat ca 1-2år men insåg snabbt att bygga muskler tar TID! de flesta hade tränat regelbundet i 3-6år och jag insåg att jag aldrig kommer hinna bli biff på Skolans 2åriga program. Men jag satte ändå upp 2 mål inom dessa 2år..

1. 100kg i bänkpress (78kg vid skolstart)
2. Väga 85kg (76kg vid skolstart)

Fick från flera håll höra att båda målen är väldigt högt satta och det tar verkligen tid att bygga muskler, samtidigt så berättade många dock att har man bra kondition så får man ut mer av styrketräningen. Jag visste inte riktigt vad jag skulle tro på men hoppades på det senare!

Månaderna gick och jag styrketränade 6-7dagar i veckan. Fast besluten att nå mina mål..
100kg i bänkpress, skall de va så svårt? Tänk er att ett fetto ramlar över er, då måste man ju kunna lyfta bort honom! så så svårt kan det ju inte vara?!

10Månader senare!
Det som de flesta tvivlade på skulle ske på 24månader har nu skett på 10. Stången på 100kg bärgades och en biff "wannabe" reste sig från bänken! Så jävla nöjd!

Idag vägde jag in på 83,4kg vilket innebär att målet på 85kg borde va nådd i Januari efter att ha kört lite biceps-curls med julskinkan!

Men man kan inte låte bli och få lite dåligt samvete när man nu rankas som 2a i klassen, kamraterna som kört gedingen styrketräning i 4år får se sig slagen av en numera 2 tandpetare bred kille som kört 10månader. Men allt ont har något gott med sig, för nu har jag fått dem att börja löpa regelbundet och i slutändan känns det som om det är Jag, en från början tanig multisportare som lärt killarna på gymmet hur skivstången skall dras!

Dagens motto- "Skall du in i gymmet? Spring en mil först!"

// Grevillius

2 kommentarer:

Cajza sa...

Haha tandpetaren, grymt jobbat!

malin sa...

Coolt Göran! Undrar hur mycket mat du måste ha ätit för att lyckas med detta bara....?