30 december 2011

Cykelmek och misär

Igår blev det lite fix med cykeln för att byta till lite mer lättrullade däck eftersom det verkar bli en del asfaltskörning framöver. Så, av med Schwalbe Rocket Ron och istället på med Vredstein Spotted Cat.

För er som jagar vikt på cykeln och inte redan kör slanglöst så kan jag rekomemndera att införskaffa extra lätta slangar. Jag brukar köra Continental Supersonic, den väger ca hälften av en "vanlig" slang. Naturligtvis blir den också lite känsligare för t.ex. genomslagspunka men det har iaf inte drabbat mig hittills.

Här kan ni se skillnaden, Supersonic till höger och "vanlig" till vänster.



Här är nummerlappen från en riktig misärtävling tidigare i år, mtb-tävlingen Långa Billingeracet i Skövde. Jag hade varit sjuk i flera veckor innan tävlingen men hade lagom till tävlingen tillfrisknat(intalade jag mig iaf, verkligheten visade annat..).
Banan var ungefär 8 mil om jag inte missminner mig och efter ca 1 mil insåg jag att det inte var några stålmannen-ben jag satt och vevade med för dagen. Tänkte först bryta när jag passerade målområdet efter halva sträckan men lyckades efter en intensiv inre mental kamp avstyra en klenbrytning(att bryta utan direkt "godkända skäl" som t.ex. benbrott, skallskada, medvetslöshet mm) och bestämde mig för att iaf rulla igenom banan när jag ändå var där. Efter det tog det ca 10 minuter innan himlen öppnade sig och bjöd på ett ordentligt skyfall som kylde ner mig ordentligt. I mål kom jag iaf även om det tog rejält mycket längre tid än planerat då jag passade på att på bästa gladmotionärsvis stanna i vätskedepåerna och proväta de godsaker som bjöds. Det var rikligt uppdukade buffébord med saltgurka, godis i olika sorter, frukt, bullar mm som erbjöds den som tog sig tiden att stanna.



//Olof

Inga kommentarer: