31 december 2011

Masterplan 2012

Det nya året närmar sig med stormsteg och med det ett nytt blad i tävlingskalendern. Även om det är grymt kul att vara ute och träna och hitta på äventyr så är det ju alltid tävlingarna som är den stora motivationsfaktorn för att ta i det där lilla extra som krävs för att ta sig framåt.

Även om jag i 9,8 fall av 10 njuter av träningspassen så är det mentala bilder från främst banan i Åre som plockas fram i hjärnan när det är dags att ge lite extra. Känslan när man för egen maskin passerar toppen av skutan eller sitter och matar på cykeln upp mot fröå gruva är en svårslagen motivationshöjare.

Den grova planen för 2012 innehåller Åre Extreme Challenge, Stockholm Extreme, Le Grand Tour och Sweden 24h Adventure. Utöver detta så blir det naturligtvis en del tävlande i svenska cupen och förhoppningsvis någon deltävling i långloppscupen mtb.

Det blir helt enkelt lite mer fokus på de lite längre tävlingarna på runt 20-30 timmar än tidigare. Le Grand Tour 2011 som jag körde tillsammans med Göran var en otroligt bra upplevelse och gav en del nya erfarenheter som kan komma till användning 2012. Vi gick i mål på strax under 30 timmar och jag insåg att man faktiskt kan köra betydligt hårdare under såpass lång tid än vad jag trodde att iaf jag skulle klara. Så 2012 blir det inga lugna starter kan jag lova :)

Skall jag summera träningsplanen med ett ord så blr det utan tvekan: KVAILTÉTSTRÄNING
Mer intervaller än någonsin blir det alltså 2012.

Adios amigos, nu skall det fixas älgstek inför kvällens firande.

Inga kommentarer: