18 december 2011

Helgen räddades från fiasko

Helgen såg ut att gå mot ett träningsfiasko på himalayanivåer. Men så kom vändningen! Efter vila på torsdagen och ett misslyckat försök till intervaller på löpbandet under fredagen, så blev det 23 kilometer stig/grusväg på lördagen. Söndagen vände allt, på OK Tyr MTB:s 2 timmar och 15 minuter långa spinning. 1,5 timme i A1 zon med en puls på 130 slag/min, la sedan in 4 st 5 minuters intervaller 2 sittande och 2 stående. Har dragit slutsatser att min puls har svårt att komma upp och ligger lägre dagen efter ett långpass. Jag pressade på allt jag kunde men peakade bara 181 i sista intervallen (se pulsdiagrammet). Målet är att kunna skrämma upp pulsen på samma nivåer som vid löpningen till våren, så det är bara att hänga i så kommer det till slut, antar jag.

Något annat som gjorde att helgen undvek träningsfiasko var min nya leksak:

Har ni tur kanske det blir lite videoblogg framöver från några träningspass. Olof och jag planerar att få till ganska många timmar under julledigheten. Eftersom planen för min del är att köra vasan på ett eller annat vis, kommer det nog bli en jäkla massa skidor. Så kung bore, se för fasen till att det SNÖAR nu!

Årets häftigaste etapp på Tour de France, när Andy Schleck går loss med 65 kilometer kvar av etappen och vinner med över 2 minuter, *gåshud!

Gårdagens långspinning-kurva


3 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar kameran starkt... Du får gärna ge omdöme om den sen när du testat den i praktiken!

Vad lyckas du toppa upp pulsen i på intervallerna när du löper? saknar något att referera till när du säger att 181 inte var tillräckligt högt.

// Olof

Anonym sa...

Bra du ska åka Vasan! Då blir det en fight

David

T.Öström sa...

Har nämnt det tidigare men har toppat 193 på Vo2 max testet jag gjorde för några veckor sedan. Maxpuls är nog några slag till.... David - Du har alldeles för långt försprång på mig. 2 pass skidor har jag kunnat åka hittills:/