13 december 2011

Lucka 13 - planerna för HÅEC 2012


Åre är precis som tidigare år en av de stora höjdpunkterna under säsongen 2012. Det är minnesbilder från just denna tävling jag använder för att motivera mig att ta i lite extra när jag kör de tyngsta eller allmänt mindre sköna passen. Tänkte dela med mig lite om planerna för nästa års upplaga.

Tid 2011, 5:30 siktar 2012 på en totaltid under 5:15 som det känns just nu, detta kan dock förändras längre fram. Planen för att lyckas med detta då:

Paddlingen:
Tid 2011, 1:54:43 ambition 2012: 1:48 - Mer långa paddelpass och ännu mer tröskelintervaller skall ge mig en högre marshfart. Dessutom ska jag våga ta en mer offensiv linje genom forsen då jag nu sitter riktigt stabilt i min Rocket. 2011 bjöds det på en rejäl motvind hela vägen som höll ner farten en del.

Löpningen:
Tid 2011, 1:55:30 ambition 2012: 1:50 - Hoppas på ännu snabbare tid men börjar där. Starkare ben uppför, och snabbare löpning nedför i teknisk terräng. Inget att fundera på, bara att kötta på en massa träning... Tappade lite tid i år på att jag upplevde skorna som lite hala vilket hämmade mig framförallt under den första delen av utförslöpningen efter toppen(där man absolut inte vill ramla om man skall ta sig ner helskinnad). 2011 växlade jag till löpning samtidigt som Jari Palonen och strax före Andreas Svanebo och de visade ju hur man levererar bra tider när de kutade iväg uppför berget på lätta fötter.

Cyklingen:
Tid 2011, 1:40 ambition 2012 1:37 - Hade bra flyt i cyklingen i år och var snabbare än många av de som var framför mig. Vågade ta det liiite lugnt första kilometrarna för att få igång benen vilket lyckades bra då jag för första gången inte hade några problem med kramp under cyklingen.
Ännu fler mil i benen och med mer kvalité så skall det gå att kapa ett gäng minuter till. Planen är helt enkelt att i mesta möjliga mån cykla inom A1 eller A3-pulszonerna(alltså långt och (väldigt) lugnt eller kort och intensivt) och undvika mellanmjölkspassen som sliter på benen utan att tillföra så mycket..


Här skall jag precis dumpa ett lass paddelgrejer i åreparken 2010

När man delar upp det såhär så känns det inte på något sätt orealistiskt med dessa förbättringar. Så... Here we go!

//Olof

Inga kommentarer: