23 september 2012

Arvika 3-10

Idag blev det till att göra en liten höstutflykt för att springa "en sväng". Först hade jag och Peter planerat en sväng till Högboda för att kuta över bland annat Rennstadsnipen.
Martin Holmstrand hade dock kvicknat till från en segdragen förkylning och tog istället med oss på en guidad tur en kort bit norr om Arvika.
 
Rundan vi bjöds på var den legendariska Arvika 3-10 som fått sitt namn av att högsta toppen är just 310 meter över havet. Eller, bjöds är väl kanske inte helt rätt uttryck, vi fick verkligen förtjäna utsikten från de olika bergen vi passerade.
Rundan blev totalt ca 20 km och på vägen avverkade vi även 850 höjdmeter. Här kan ni se höjdprofilen, det var allt annat än småkuperat. Som ni även ser stannade vi och njöt av utsikten ett par minuter på högsta toppen innan vi fortsatte.
Höjdprofil Arvika 3-10

Kul att min klocka anger att vi var på 312 meter. Om berget är 310möh och min hand befann sig gissningsvis ca 1 meter över marken så innebär det att den felar på 1 meter trots att jag inte har kalibrerat höjdmätaren sedan jag var i Chamonix i somras. Helt ok tycker jag :)
 
Peter och Martin på högsta punkten
Benen kändes förvånansvärt bra efteråt trots att jag inte sprungit så mycket långa terrängpass på länge. Så det är väl bara att mala på i höst/vinter så kanske jag kan lyfta min löpning ett par snäpp till nästa säsong.

Nu blir det soffhäng en stund innan jag eventuellt hittar på något vettigt.

//Olof

Inga kommentarer: