16 september 2012

Crow Adventure Race 2012, nu är det över..

"Nu jävlar ska det cyklas!!" Det var vad som cirkulerade i mitt huvud innan starten på dagens mtb-tävling Crow Adventrure Race som mina hojpolare i OK Tyr arrangerade. Och just så blev det...

Startfältet med Jonas som masterstartare. Foto: Pontus Öström
Det är alltid svårt på den här typen av tävlingar att veta vad motståndet går för. Localsen har man ju koll på men de "utsocknes" kommer ju som dark horses utan att man vet vad de har i benen. Klart var iaf att jag skulle hänga på tätklungan så långt det var möjligt för att se hur det utvecklade sig.
Min gissning var att det skulle spettas på ordentligt en bit ut på Sörmons tallhedar innan tempot skulle bedarra en aning.
Men så fel jag hade... Det spettades visserligen på ordentligt en bit ut på Sörmon, men sedan blev det en rejäl fartökning istället då Jacob Björklund slog på "grillen" för att splittra klungan(vi var 7st vid det laget).
Jag och Tobias Johansson fick då ställa in vår fortsatta medverkan i tätklungan och byta den mot en tillvaro i ensamhet strax efter tätkvintetten.
Vi körde på ordentligt hela vägen till Ilanda där dagens enda lerparti tog vid. Där blev det lite mer kamp för att ta sig framåt på det sliriga underlaget men vi tuffade iaf på i bra fart.
I grusbacken ner bredvid Bryngfjordsbacken gick Tobias i backen ordentligt i vad han efter loppet beskrev som sitt livs hårdaste krasch. Jag märkte dock inte detta trots att han låg precis bakom utan undrade en bit senare var han tagit vägen och om min körning uppför bryngfjordsbacken gjort att han fått släppa? Men så var det alltså inte...

Efter det blev det solokörning hela vägen till mål och jag fick bita i ordentligt på slutet för att hålla farten uppe så att ingen bakomvarande skulle komma ikapp.

Jag i slutet av banan. Foto: Pontus Öström

Rullade i mål på 6:e plats(av 133 herrar som gick i mål) vilket jag är grymt nöjd med. Clarens som "tillhör" Sweco adventure kom 2:a vilket är riktigt starkt, Jacob Björklund blev 3:a. Vann gjorde någon "dark horse" från Kvänum som tydligen skall tillhöra toppskiktet i långloppscupens H40-klass. Det känns alltid lika kul när vi multisportare placerar oss högt i cykeltävlingar i konkurrens med "riktiga cyklister".

Summering
Snittfart: 25,3km/h
Snittpuls: 173bpm
Ben: Stålben

Sedan cyklade jag hem och somnade på soffan som ett litet barn. Verkar som jag tog ut mig rätt ordentligt :)

//Olof


Inga kommentarer: