17 september 2012

Utmana dig själv, gör något nytt!



Ikväll blev det en lugn sväng i kajaken med Anders som bjöd på lite tekniktips. Lite lyxigt att få kontinuerliga "privatlektioner" av killen som var först upp på stranden i Åre :)
 
Nästa vecka är det lite bättre mån-förhållanden så då får det nog bli en mörkerpaddling någon kväll. För er som inte paddlar så mycket kan jag säga att Karlstad runt en klar och mörk kväll är en riktigt höjdare som ni borde prova på.'
 
Jag upplever att många människor har en väldigt liten komfortzon där de sällan testar grejer "outside the box" eller gör något om det är allt för jobbigt.
Ta t.ex. mörkerpaddling som exempel, de flesta icke multisportare tror ju att man har minst en skruv lös när man säger att man skall ut och paddla(eller cykla eller springa..) kl 20-22 en vardagskväll. Tänk vilka fantastiska vardagsupplevelser de människorna går miste om när de slår sig ner hemma i tv-soffan efter ett "hårt" spinningpass på gymmet.
Jag inser ju naturligtvis att det inte är jag som är den (statistiskt) normala personen, men tänk vilka upplevelser som kan finnas strax utanför ytterdörren. Att ge sig ut med en hel hög med vänner och springa ett par timmar med pannlampa en vanlig torsdagkväll är ett annat bra exempel.
Här är jag en bra bit utanför min "komfortzon" när Erika tog med mig
på en ridtur förra hösten :) Riktigt kul var det även om jag inte var supervass direkt.
 
Så gott folk, följ mitt råd och hitta på någon utomhusaktivitet som ni inte brukar göra(eller bara på en tid på dygnet som du inte brukar göra det). Det behöver inte vara sådär värst jobbigt heller, jag inser ju att 3 timmar löpning inte ligger inom vad de flesta kan/har möjlighet att göra. Skriv sedan gärna en rad här på bloggen eller i ett meddelande på facebook(gärna med bild) om vad det var och hur det kändes så får vi se om vi kan publicera några inspirerande historier. Antar DU utmaningen? ;)
 
Jag ska iaf göra mitt bästa de närmsta veckorna :)
 
 
Hösten har verkligen anlänt på riktigt nu och det var inte direkt varmt så det störde idag. Jag gillar att vara ute i naturen såhär års, inte för varmt, inte för kallt(oftast).
Av någon anledning blir jag alltid som mest sugen på att springa riktigt långt såhär i början på hösten så nu får det bli några långpass till fots framöver.
Ibland sätter drar vi ihop ett gäng soch sätter oss i bilen en kort stund för att komma ut på lite nya marker. Det får nog bli någon sådan tur närmsta tiden.
Förra hösten åkte vi en sväng till Nilsby och året innan dess var vi på en roadtripp till Glaskogen där vi bland annat sprang över Råtakkahöjden och paddlade på Glaåkern(ja det är en sjö..)


Lite imma på linsen men fint var det iaf ikväll...

 
//Olof


2 kommentarer:

Schnellan sa...

Klassiska multisportarmbågar nere vid vattenbrynet. Trodde jag bad dig ta en ny bild.. ;)

/A

Solberg sa...

noga.. ;) Måste du se snabb/korrekt ut även när du bara sitter still i kajaken? ;)