9 oktober 2012

Race Story - Femmans Multisportrace

Hej och välkomna till plågans högborg, här följer nu en resumé av våra(många) ups and downs från helgens tävling.

Börjar som alltid: beep beep bepp. Väckarklockan ringer alldeles för tidigt för en lördag. Trycker i mig frukosten som skulle får vår klubbkamrat Anders Schnell att vara mätt lagom tills han kommit utanför dörren. Jag har ofta svårt att äta några större mängder tidigt på morgonen innan tävling men helt tydligt så brukar deet går bra ändå.
Vi bodde hos mina föräldrar en bit norr om kungälv så det tog oss bara ca 20 minuter att cruisa in till Kungälv efter att vi lastat på cyklarna som var rena och fina dagen till ära.

Väl framme började den vanliga proceduren med genomgång av kartorna och planering av vägval. Redan nu var gräsmattan där TC var förlagt rejält blöt så innan tävlingen ens hade hunnit starta hade jag skorna fulla med vatten. Vet inte vad som hände men det kände som allt tod extra lång tid så det blev inte tal om att hinna med någon uppvärmning innan starten.

Sträcka 1: Paddling
Första sträckan var paddling med start mellan två bojar. Jag kopplade in Tobbe på den nytillverkade draglinan och tog plats på startlinjen intill Richard och Anders i Sportson föga anande hur tävlingen skulle arta sig.
Starten gick och det var fortfarande många som inte kommit på plats på startlinjen utan låg och försökte vända sig rätt eller hitta en ledig lucka. Sportsonkillarna skenade iväg och jag gastade till Tobbe att paddla för allt vad han var värd för att haka på den våg som Richard lämnade efter sig. Dett höll i ungefär, ska vi säga... 1,52 meter innan vi föll av och fick sköta vår egen framdrivning.
Sportson försvann som en avlöning och kvar blev jag och Tobbe tillsammans med vad vi trodde(ända fram till 50 meter innan mål) var Mölndal Outdoor som var det andra laget vi slogs mot i cupsammandraget. Dock märktes det att även Jens Thorild hade krut paddelmusklerna och även de seglade sakta iväg allt eftersom.
Jag funderade lite var "Swecogubbarna" höll hus men det fick jag svar på efter ett par kilometer när de kommer upp jämsides och berättar att Nylén missade starten helt och låg åt fel håll 30 meter från linjen när signalen gick. Nu var de iaf ikapp oss... och paddlade ifrån oss.
Vi gjorde en bra vändning i det strömmande vattnet runt järnvägsbron och var åter ikapp Sweco som trasslade till det lite.
Vi gav oss iväg tillbaka upp motströms mot fästningen. Sweco drar så sakteliga ifrån och när Tobbe samlat på sig en större mängd sjögräs i rodret tvingas vi stanna för att vittja "fångsten".
När vi närmar oss fästningen är vi åter ikapp Sweco efter att Nylén tagit ett dopp bland strömvirvlarna samt att vi gjorde ett bra vägval med mindre motström.
Upp på land är vi distanserade med nästan 20!!!! minuter av Sportson och 7-8 minuter av "Mölndal"(som inte var Mölndal utan High Caparall) men ligger jämsides med Sweco.

Sträcka 2: Teknisk mtb.
Vi gör ett annat vägval än Sweco till starten på den tekniska cyklingen och tappar någon minut. Jag är riktigt trött i ryggen efter att ha bogserat nästan hela paddlingen och Tobbe får vänta in mig då och då.
Skogen har precis som de flesta andra skogar haft besök av en del regnmoln senaste veckorna och det bjöds på lera och hala rötter i överflöd.

Sträcka 3: Mtb, orientering, mtb
Inne för varvning på TC får vi höra att vi ligger 4:a men har knappat in på täten. YES! tänker vi, NU KÖR VI!
Rullar snabbt bort till fästningen där en kort sprintorientering tar vid. Mina ben är helt väck och det känns som vi springer i ultrarapid vilket känns sådär med tanke på cupstriden som hägrar. Vi tar oss igenom den lite kluriga banan hyfsat bra men bommar ett par minuter på en kontroll där vi är och springer uppe på en mur när kontrollen i själva verket ligger inne i ett rum inne i muren. Så går det när man glömmer Roadbooken..
Firningen sköter jag och det går snabbt och smidigt med en åtta och dubbelrep.

Nu tar den långa cyklingen vid och vi ligger nu på 4:e plats ett par minuter efter Sweco som vi sett inne på fästningen. Benen är fortfarande lite sega men jag klämmer en Enervit Liquid och hoppas på lite nya krafter. Vi rullar på i skaplig fart och kan succesivt skruva upp farten allt mer när benen kommer med i matchen.
Helt plötsligt blir vi upphunna av Sweco?? som letat efter en stig i dagens första(men inte sista) stenbrott som inte fanns med på kartan. Vi hittar inte heller stigen utan det blir till att släpa cyklarna en bit nerför berget och ut på vägen på andra sidan.
Efter det ligger vi tillsammans med Sweco och jagar de framförvarande lagen i bra fart.
Mot slutet av sträckan skall vi stämpla en kontroll på toppen av Aleklätten, då möter vi 2:orna och inser att vi inte är så långt efter.
Efter detta försvann några minuter ifrån oss i en otrevlig händelse där en häst blev skrämd och kastade av en liten flicka. Vi stannade och Mathias tog hand om henne medans hennes mamma gick efter hästen som parkerat sig en bit bort.
Både mina och Tobbes ben börjar vid det här laget tycka att det är lite väl tufft och krampkänningarna i lårmusklerna kommer och går. Vi biter i och lyckas hålla ihop med Sweco hela vägen in till växling(växlingsområdet har nu förvandlats till ett gyttjeområde som skulle platsa i tjurruset utan problem).

Denna cykelsträckan får jag nog säga är en av de bästa jag kört på en cuptävling någonsin. Den innehöll allt med olika typer av terräng, vägval, navigering, grusvägssmisk, backar, släpning och allt som hör till en riktigt bra multisportcykling. Så en stor applåd till arrangerande Mölndal Outdoor för detta!

Sträcka 4: Orientering
13km "Storkuperad" orientering. Jo ja tackar ja! Detta var sannerligen inte vad mina ben behövde men vi ångade på iaf. Tobbe läste kartan och som vanligt sprang vi inte en meter i onödan. Vid det här laget hade vi delvis lagt tankarna på 1:a och 2:a plats på hyllan och var mest intresserade av att slå Sweco i kampen om 3:e platsen. Vi testade vid några tillfällen att öka farten markant och fick då lucka direkt, så vi var rätt säkra på att kunna springa ifrån dom i ett senare skede. Våra krampande ben gjorde dock att vi valde att vänta med detta tills det var närmare mål för att slippa ligga på så hårt under en allt för lång tid.
Liquids och GT-tabletter slukades i en rasande fart och krampkänningarna höll sig iaf på rätt sida.

Vid näst sista kontrollen ser vi 2:orna som tar ett annat vägval än vi, tyvär var det lite snabbare så när vi ser dom igen ute på gångbanorna är de lite längre framför oss igen(ca 200-300 meter).
Nu är det Tobbes tur att vara slak i benen och klarar inte den fartökning som krävs för att komma ikapp. Vi kopplar ihop oss och jag bogserar tills mjölksyran sprutar ur öronen. Under motorvägsbron ca 200 meter innan upploppet kommer vi ikapp och passerar "mölndal"(som alltså fortfarande var high caparall..) Även Mathias och Fredrik i Sweco lyckas pressa sig förbi och spurtar in på 3:e platsen.
Att behöva spurta efter 6,5 timmars tävlande är allt annat än skönt men det tog oss iaf upp på en andra plats för dagen. Eftersom "mölndal" då visade sig vara High chaparall så hade det ingen betydelse för cupsammandraget så i det avseendet var spurten i onödan, men det var ändå lätt värt det för att kriga upp sig till en bättre placering.

Jag tycker att vi gör en bra tävling och som vanligt minimerar vi de tidsödande misstagen.

Vi hade ju satt upp som ett högt mål att vinna svenska cupen i år, nu blev vi ju tvåa vilket vi ändå är väldigt nöjda med.

Ska försöka ordna fram lite bilder av både stilla och rörligt format eftersom vi hqde Evelina med som filmade/fotade under dagen. Detta med hjälp av mina föräldrar som åkte runt och hejade på oss under dagen.