5 juni 2012

Heaven and hell! Och ett får!

Cykel stod på schemat. Efter en eftermiddag med ihållande regn sprack det upp lagom till jag pep hem från jobbet. Hade inte cyklat kring Sandvika tidigare så det kändes som det fick bli lite upptäcktsfärd. Startade bra med en fin backe på en grusade stig upp på ett berg. Väl där fanns autostrador med fina stigar, heaven tänkte jag och fortsatte på vandringsleden. Nästa backe, asfalterad, ställer mig upp och spurtar upp pulsen till 181 och det känns fortfarande som jag skulle kunna kräma ut betydligt mer, ÄNTLIGEN!
Berget med de fina vandringsstigarna

Bra skyltat är det i marka. Knappt så man behöver förlita sig på en karta. Se upp med längdmarkeringen bara, det brukar vara betydligt längre än det står på skyltarna, ofta!
 Efter en telefonpaus med morsan som rinde var det dags att spetta upp mot toppen. En seg och brant grusväg. Mötte en hel drös med människor på väg ner. Ingen aning va de gjort uppe i skogen, brydde mig heller inte så mycket utan höll uppe pulsen. Tänkte: tar den här backen aldrig slut någon gång? När ska jag våga lägga i en växel till och sprurta?

Nu började det regna men inte så farligt kallt ändå. Vek av in på en stig som skulle ta mig nedför berget. Tänkte att det nog borde vara farbar eftersom den var markerad och dessutom såg ganska bred ut. Meeeeeeeen ack så fel jag hade. Det var sometimes HELL. Klappersten som var snorhala. Gick långa bitar av den 3,5 kilometer långa stigen. Jag ville ju inte riskera helgens SM tävlingar i MTBO.

Så här kunde det se ut:


Passerade en grind och helt plötsligt stod det en tacka med två lamm. Hon såg måttligt road ut med min framfart. Fick nita 10 meter innan och hoppa av. Fåret vek ner huvudet och stampade i marken. Satan, tänkte jag. Samtidigt som jag backade. Vill inte få ett ilsket får efter mig, har inte så stor lust att skydda mig med en 50 000 kr + cykel. Lammen och tackan stod lugnt kvar mitt i vägen och jag fick vissla och skrika för att försöka få dem till flykt. Långsamt traskade de vidare i stigens riktning innan de vek ner i skogen till de andra fåren.

Här kommer strava loggen från turen:


/Tobbe

Inga kommentarer: