16 september 2011

Tränings ideér och Tokigheter

Nu börjar tävlingssäsongen närma sitt slut. Tobias och Olof skall köra i Kristinehamn och Femmans i Göteborg. Sen ska jag köra med Tobias på RaidUppsala 15 Oktober. Aldrig tidigare har jag varit så pepp inför en vintersäsong. Tanken poppar upp i huvudet flera gånger om dagen "Nästa år då jävlar!".

Lite väl övertaggad inför 2012 satte jag med ner för 10 dagar sen å grunnade lite på vad jag behöver träna under vintern för att komma tillbaka nästa år och va en MASKIN! Hur skall jag lägga upp styketräningen? Tanken slog mig direkt. Jag hämtar inspiration från ett monster till Multisportare Richard Ussher. Om jag ser hur han är byggd muskelmässigt ser man vart man ligger i lä. Sagt och gjort, googlar fram en bild på vidundret och inser efter en snabb titt att här ligger man visst i lä överallt! Men nåt som sticker ut extra på Richard måste jag ändå säga är hans Ben! Både lår och vader, Helt Enourmus! De måste va amputerade från en elefant?..
Perfekt tänkte jag, nu blir det ordentligt med styrketräning i vinter och fokus framförallt på benstyrkan. Blir taggad och sätta igång direkt och slägger mig i säng för att vakna upp till en ny dag och ett öppet gym.. 5 minuter går och jag flyger upp ur sängen, H-vete jag måste ju köpa Proteinpulver till styrketräningen. Sånt har ju alla biffar? Gör en snabb beställning på Gymgrossisten och slänger mig sen i sängen. (I detta läget har jag helt glömt bort att jag skall köra Raiden om en månad och vill sätta igång med vintersäsongen direkt)

Richard Ussher, 50% man, 50% maskin, 100% gud
Richard Ussher = 20% överkropp - 80% Ben - 100% Machine!

Dag 1. Vaknar på morgonen en kvart innan veckarklockan såklart, in med gröt, på me klär, iväg till polishögskolan (PHS) för att beträda gymmet klockan 08.00 helst först av alla. Kommer dit och inser att vissa gillar tydligen att vara där redan 06.30 när de öppnar?! aja säkert nåra töntiga innebandy spelare tänker jag och går med bestämda kliv mot benpressen. Hur mycke skall jag lägga på 100,200,300kg? vi börjar på 200 och testar tänker jag. Påbörjar första benlyftet och fäller snabbt ner vikterna igen JUST JA! uppvärmning....
Kör en snabbvända i crosstrainern för att få lite cirkulation i kroppen och lägger mig sedan ner i benpressen igen. Åh hej! pumpa, pumpa, pumpa hmm de här gick ju rätt bra vi lastar på lite mer 240 pumpa, pumpa kör några set.. Ställer mig sen och funderar på hur många repetitioner ska man göra egenligen? Har för mig att för att bli stark utan att bli för tung skall man köra tunga vikter och få reps. Aja vi dyngar väl på 300 å testar.. Nån vek bolljagare på gymmet utbrister "Hur mycke ska du lägga på egentligen" Jag svarar "Tillräckligt för att bli en multimaskin" Lägger mig ner och pressar för kung & Fosterland, Gaaahhhhhh!! (illröd i ansiktet) Det gick 1 lyft men kunde lika gärna ha slutat med slarvsylta av mig.. Kör sen ytterligare 4 styrkeövningar innan lektionerna började.

Kommer hem på kvällen och inser att det blir ingen konditionsträning idag, benen är helt slut!
Dag 2 vaknar jag och inser, det blir ingen konditionsträning idag träningsvärken hägrar!
Dag 3 vaknar jag och inser, det blir ingen konditionsträning idag träningsvärken hägrar! Proteinet kommer på posten och konsumtionen börjar direkt.

Dag 4 vaknar jag och tänker, shit va seg jag är i benen men jag kan cykla till skolan iaf. Sagt och gjort vilket resulterade i den sämsta cykeltiden dit med råge! Inget kräm i benen alls efter benstyrkan. Tänker ganska snabbt att det beror på att jag inte kört ben på så länge och det är därför jag har sån träningsvärk.

Dag 5 nu är träningsvärken borta! In me gröt, på me klär, iväg till gymmet och ner i benpressen.. Pumpa pumpa pumpa.. Om jag springer 15km direkt efter benpasset idag kanske det mjukar upp och jag slipper träningsvärken? Ger mig ut och tycker jag trycker på ordentligt, men jag kommer ju ingen vart? 5.00/km och benen är helt slut... Aja jag har ju trots allt kört benstyrka precis innan och har lättat samvetet lite och konditions tränat för första gången på 5 dagar.

Dag 6. Satans vilken träningsvärk blir ingen konditions träning idag.
Dag 7. SMS från Tobbe "Du har två vilodagar skärpning nu" Fortfarande träningsvärk :(

Dag 8. Tar mig en funderare, vad har jag åstadkommit den senaste veckan? 2 ben pass, ett löppass, 2 tunga långsamma cykelpass samt överkroppsstyrka varje dag iofs.. Tänker vidare och inser att för att jag och Tobias skall kunna uppnå målet med seger i Raiden måste jag vänta med benstyrketräningen till efter tävlingen. Konditionsträningen blir alldeles för lidande som det är nu.

Dag 9. Nu har träningsvärken släppt, benen känns fräscha, cykeln svischar fram igen vilket jag fick bekräftelse på när skylten "Du kör för fort" började blinka ihärdigt framför mig när blåser genom centrum. Här är vi idag och nu kommer tränignen fortgå så som den gjort hela sommaren. Inga jävla ideèr nu Göran tänker jag och sätter mig ner för att blogga.

Då var min oskuld tagen när det gäller de här med bloggar, vet redan vad morgondagens inlägg kommer handla om, det blir spännande må ni tro. Ledtråden är att det handlar om "fruntimmer" ^^

STORT LYCKA TILL I MORGON TOBIAS OCH OLOF! SHOW ME SOME MACHINE...

// Grevillius

2 kommentarer:

jens sa...

Kom ihåg att du ska klara 100 i bänken i vinter!

Malin sa...

Bra skrivet Pöris! Man blir ju pepp bara av att lyssna pårej. Själv siktar man på tjurruset nåsta år..yeah!