20 september 2011

Milen sub 35, Coming for you!

Ska det va så svårt?, nä!

Mina tankar inför 2011 var att lägga mest fokus på paddling och cykling men låta löpningen få lida lite till följd av detta. Löpning är ju något jag sysslat med sedan barnsben och har således alltid varit det överlägset starkaste grenen. Men som rutinerade Multisportare där ute lärt mig så gäller det inte att vara bra på någon specifik gren utan man ska va bäst på alla!

Paddlingen har verkligen gått framåt i år med stormsteg då det är första året jag tränat seriöst i kajak. Cyklingen har också definitivt blivit en gren som jag gillar betydligt mer nu och känner mig betydligt starkare i. Nu kan man se fram emot en MTB sträcka under tävlingen till skillnad från förra året då det var en ren pina att haka på min käre lagkamrat Tobias som så gärna ligger i fartställning från första trampet. Nu har det blivit mer som ett lagsamarbete då man turas om att klyva vinden och man slipper känna sig som en gren i hans bakhjul som försöker släpa sig med och har tarmarna halvt släpandes efter :) Löpmässigt så har det gått precis som planerat, jag har underhållit löpsteget med 2 löppass i veckan vilket gjort att jag gör milen på exakt samma tid nu som för ett år sen..
Kort och gott så har framstegen gått precis som planerat.

Nästa år då? Att säga att man ska bli bättre på de och de känns lite vagt, hur vet man att man blivit bättre eller om det är konkurrensen som blivit sämre? Så inför nästa år har jag satt upp mer konkreta mål med träningen. Har man en tid att försöka nå tycker jag att det är lättare att lägga upp träningen och man ser sina framsteg. Annars känns det som om man tränar i tomma intet och vet inte om blivit snabbare. Så 2 viktiga mål inför nästa säsong är följande:

Löpning Milen Sub 35min - (36:40 idag)

Paddling 10km i snitt 12km/h - (11.25km/h idag) (Alternativt bli lika snabb som Olof :) )

Cykling? - Tips någon? Bli bättre kanske? Fan jag sa det igen...

Planen för att nå detta kommer vara att fokusera ordentligt på löpning i vinter, jag har slagit mig samman men SM 4an på marathon som gör milen på 31min som går på min skola. Han skall hjälpa mig att nå framsteg med stormsteg! Det blir även relativt mycket spinning.. Styrketräningen kommer fokuseras framförallt på muskler för paddlingen. (Mitt gym har ingen paddelmaskin vilket är SKIT). Så så fort isen släpper till våren så kommer mycket fokus ligga på paddlingen de första månaderna. Här kommer proffshjälp att kallas in från ingen mindre än den legendariska Multisportaren Jari Palonen. Han säger väl att paddling är hans svagaste gren, men den är betydligt starkare än min paddling.! Förhoppningsvis har jag nått mina mål när tävlingssäsongen börjar och då ska jag känna efter vad jag behöver förbättra härnäst.

Livsstil! Fr. vänster Grevillius, Bekele, Cipchoge, Andersson, Kipketer, Obama!
Foto: Miss Cipchoge


Over and out (på intervall pass)


//Grevillius


Inga kommentarer: