31 juli 2012

Mjölksyran sprutade ur alla kroppsöppningar

Här har det varit dött ett bra tag, men ha förtröstan kära läsare! Vi snickrar på något stort och är just nu inne i en hektisk period innan sensommartävlingarna brakar lös. Som ni kanske märkte blev det inget 24h adventure i Helags för våran del. Orsak undrar ni då? Jorå så att, mitt löparknä gav sig inte av från  min kropp förrän 2 veckor innan tävlingsstart. Beslutet var ganska enkelt:
-Vi kör inte Olof! Det är inte värt att riskera hel höstens program med tävlingar.

Sagt och gjort! Så vad har jag då sysselsatt mig under min snart 4 veckor långa semester? Kan lättast förklaras som: Paddlat surfski och sprungit samt cyklat några svängar. Känner mig som en kung på vattnet i mitt nya spjut och stora vågor är inte längre något jag drömmer svettiga mardrömmar om längre. Skulle inte tro det blir någon multisporttävling som genomför en paddling i 15 sekundmeter va?:)

Nu slipas formen för nalkandes: AIM Challenge i Sälen 4 augusti, Stockholm Extreme 10 augusti och SM i multisport 1 september. Dessa tävlingar har varit PRIO ett hela året. Nu har då inte planen gått helt rostfritt. En hel del rost är fortfarande kvar och spökar. Jag har ju vikt ner mig och nästan inte kört några pass alls (förutom tävlingar) över min mjölksyratröskel. Boven i dramat är snebelastningarna i min kropp, som jag för övrigt inte fortfarande vet var de ligger trots mängder med besök hos terapeuter.

Det gör nog så ont med mjölksyra, så att försätta kroppen med ytterligare form av obeskrivlig smärta har inte funnits. Den här veckan har dessa gränser förflyttats. Jag måste få fart på kroppen om jag inte ska behöva köra med bara pannbenet resterande tävlingar. Till slut: AIM kör jag med lagets färska nyförvärv, Martin Holmstrand. Ni som inte vet vem han är kan kika på: Arkmek

Ambitionerna? In it for the win, nothing else matters!
Thule ska enligt AIM:s news stå på startlinjen i år. Den nöten blir svår att knäcka. Men i fjol hade vi speeden för att göra det. I år har vi förhoppningsvis både speed och erfarenheten för det.

I dag körde vi GP-träning med OK Tyr MTB gänget. Grymt roligt och jag hoppas ännu fler dyker upp nästa gång vi kör, torsdagar kl 18 samling Hagatorget. Det krävdes nästa målfoto för att utskilja mig och Anders "kvarnen" Kvarnlöf vi ett av de fyra loppen, resterande tog jag hem med Anders "hack i hjul" efter. Tror aldrig jag haft så mycket syra i låren efter första GP-loppet i hela mitt liv, ONT syra gör OOOOONT, men ack så gött efteråt!

Stort gäng som gillade GP-träningen

3 kommentarer:

viktor sa...

Tjena! har/hade också en snedbelastning, som gjorde att jag fick strålande smärta i insidalår och ljumske, fick tipset att köra knäböj med skivstång på raka armar, alltså med stången ovanför huvudet. det har funkat skit bra. Det stabiliserar hela kroppen i princip.

T.Öström sa...

Tack för tipset! Jag är desperat så jag ta emot allt. Hur lång tid tog det för dig att bli av med värken?

viktor sa...

jag va först till en sjukgymnast, som gav mig massa övningar, men de va inte alls effektiva. sen gick jag till en massör/kotknackare/naprapat(något i den stilen) och han kände på mig och sa att mig bäckene va snett och en kota va förskjuten så han knackade till mig sen så sa han åt mig att köra den övningen, (knäböj med stång ovan huvudet)den balanserar upp hela kroppen. och redan efter 2 veckor började jag köra intervaller på bana.