25 juli 2012

"Sommaren" hittills

Nu är min semester slut och i måndags var det dags att dra på sig skjortan och bege sig in på kontoret. Det kunde inte ha varit en bättre dag, 14 grader och regnigt gjorde att det kändes helt ok att vara inomhus trots allt.

Vad har då hänt sedan senast? jo en massa såklart. Tänkte bjussa på lite blandade bilder från senaste veckorna.

Körde backintervaller på Mejdåsen utanför Björbo i Dalarna, fin utsikt från utsiktstornet på toppen.

Tour de France skulle kunna vara ungefär varannan bild men jag nöjer mig med en... Halvspännande "fight" om gula tröjan i år men flera mycket spännande etapper ändå.

Erika sprang Vansbro halvmarathon på en av sommaren mycket få varma dagar. Jag cyklade omkring som en tok för att heja på :)

Sedan åkte vi till Chamonix, stundtals lite svalt som ni kan se. Annars mest strålande sol hela veckan.


 Utsikten från Aguille du Midi ner mot Bossons glaciären, en riktigt snabb glaciär som rör sig ca 300 meter om året.

Utsikten mot Mt Blanc. Vi var uppe på Aguille du Midi samma dag som 9 klättrare omkom i en lavin på väg mot Mt Blanc.

Fötter mot Mer de Glace.

En dag gick vi upp till Plan de L'Aguille, stigen(den som går till vänster i bilden) var inte helt rak som ni kan se. Kartan var ändå en förenkling av verkligheten där de rationaliserat bort de flesta svängarna som uppenbarligen inte behövdes :)

Sista dagen gick vi upp till Brévent via Aguillette des Houches, det tog en bra stund och klockan räknade till 1726 höjdmeter. Erika räknade höjden i antalet bryngfjordsbackar(den är ca 50höjdmeter) så det stannade på 34,5st ungefär :)

Frankrike passade även på att fira sin nationaldag, en dag som knappast går obemärkt förbi. Att vara borgmästare i frankrike verkar vara ett riktigt kanonjobb. Ungefär som någon slags minikung fast med lite att säga till om.

Liseberg!!! Vi var där och det var inte så många andra :) vi åkte det mesta flera gånger i ett rasande tempo. Jag lyckades dessutom få med mig en 2-kilos Toblerone hem som nu går åt som smör i solen.
 Costa del Väst, soligt men blåsigt som det värsta. Tobbe mötte upp och vi drog ut med kajakerna och surfade lite rejäla vågor en dag då västanvinden rev upp vågor på bästa stenabåtsmanér(eller finlandsfärja om man bor på östkusten)

Kajaken fick lite kärlek i form av ny färg/gelcoat då några offensiva landstigningar under säsongen(inte minst i åre) satt sina spår. Nu är den iaf lika vit och fin som pengarna i en skrothandlares plånbok.

Hemma i Karlstad igen blev det "after work" med kollegorna som nu skulle gå på semester lagom tills jag kommer tillbaka. Första delen av kvällen spenderades hemma hos Magnus som hade denna stilfulla brodyr stående bredvid sin tv :)

Koja... modell superambitiös! Jag och Erika tog en cykeltur ut till Arnäs på Segerstads sydspets, på vägen stötte vi på detta skrytbygge till koja. Undra om det verkligen är ett barn som korstimmrar en liten ministuga eller om det är en förälder som är liiiite för hjälpsam :)


Nu har iaf träningen kommit igång ordentligt igen och jag har kört bra pass hela veckan. Nu är det laddning och planering inför Stockholm Extreme som gäller. Verkar bli en riktig kanontävling med ett farligt starkt startfält.

//Olof

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur tog ni er från Plan d´Aguille? Upp dit å sen traversen till Montenvers å ner är en fin löptur.

/OlaO

Solberg sa...

Ja vi tog Grand Balcon Nord till Montenvers över Le Signal. Eftersom vi inte sprang och det är tråkigt att gå nerför så tog vi tåget ner.
Jag sprang däremot en fin runda på andra sidan dalen förbi/genom Chalet Floria och sedan upp till Sentier de Gardes som jag sprang halvvägs till Brevent(eller Plan praz för att vara exakt) innan jag vek av uppåt till grand balcon sud som jag tog hela vägen till plan praz-liften. 1000 höjdmeter och riktigt fina stigar, ren lycka med andra ord :)