2 juli 2012

Tävlingsrapport Åre

Det har varit lite glest med uppdateringarna under den gångna veckan under förberedelserna inför tävlingen. Eftersom forspaddlingen blev inställd blev det en rätt lugn vecka så det fanns inte så mycket att rapportera.

På måndagskvällen körde jag och Andreas två varv i den downhillbana som utgjorde den nya avslutningen på cykelsträckan. Det innebar att det även blev en del backcykling för att ta oss upp igen.

På tisdagen gick vi ut och provade först hela löpsträckan över till Huså. Vädret var kallt och blåsigt och molnen som skymde toppen gjorde att det var lite svårt att ens se var banan gick.
Andreas lyckades under utförslöpningen trampa ur sin ena sko i ett lerhål. Den satte sig så hårt att vi fick ta en av mina stavar och bända upp den för att få loss den.
Efter en kort fika i Huså hoppade vi på cyklarna och körde hela cykelsträckan fram till hotellet(TOTT) där vi bodde. Den nya avslutningen från Åre Björnen bjöd verkligen på en helt annan utmaning än den tidigare sträckningen längs E14 vilket de ska ha en eloge för.
Onsdag förmiddag Körde vi de sista ca 2/3 av cykelsträckan igen för att reka alla surhål ordentligt. Nu hade även Anders anslutit och stod för en krasch i down hill-banan som kunde ha slutat betydligt värre än vad den nu gjorde.
Torsdag förmiddag paddlade vi i strålande sol upp till Tegeforsen och tillbaka.
När vi inte tränade/rekade så blev det en del skönt häng i hotellets relaxavdelning med bubbelpool.

Tävlingsdagen:
Uppe med tuppen 05:45. Den omlagda paddelsträckan gjorde att morgonen blev betydligt lugnare än den sedvanliga resan till trängseln vid Tennforsen. Inget ont som inte för något gott med sig alltså..
Det blev som vanligt en del trängsel på startlinjen när 225 kajaker skall iväg åt samma håll. Jag klarademig dock ganska bra och bortsett från lite "tacklingar" vid första rundningen så var det inga problem. Jag upptäckte dock kort efter start att jag fått ett veck på slangen från camelbacken där den kommer ur flytvästen på ryggen. Det var ju inte aktuellt att stanna för att fixa detta så jag hoppades att jag skulle kunna lösa det i farten under lyftet.
Låg med en bra klunga med bland andra Ola Olsson, Per Ahlström, Jari Palonen, Björn Lans m.fl. hela vägen fram till lyftet och kunde hänga en hel del på våg och spara lite krafter. Jari blev en bit efter sista rundningen påkörd av någon och tog ett snabbt bad innan han var igång igen.
Under lyftet lyckades jag till slut trassla ut drickaslangen så jag kunde sätta igång att komma ikapp med vätskeintaget under andra loopen.
Höll klungan upp till rundningen vid Tegeforsen men tappade sedan lite då jag valde att gå en lite längre väg med mer medström. Dock var strömmen inte tillräkligt stark och jag var ca 50 meter efter "min gamla klunga" in till stranden.

Jag gjorde en snabb växling med ett stopp på ca 1 sekund och satte iväg uppför berget. Benen kändes bra och jag avancerade en del placeringar upp till toppen. Bland annat så passerade jag Anders Schnell som fått problem med kramp i magen och grinade illa.
Utför tappar jag lite igen på de runt om mig då jag känner att mina ben som inte är vana vid så långa backar tar mycket stryk av utförslöpningen. Håller igen lite för att inte vara helt kokt på cyklingen, det är ju ändå där jag har min starkaste gren och planen att plocka en del placeringar.

Återigen gör jag(med hjälp av en vältrimamd supportmaskin) en snabb växling och ger mig ut på cykeln. NU! är det dags att jaga placeringar!
Tar det som planerat liite lugnare första kilometrarna för att låta benen komma igång och jag ser Per Ahlström från Sportson Skövde närma sig. Ett tag är han bara ca 20 meter efter mig innan vi kommer fram till det långa kärret. Benen känns ok och jag orkade springa på rätt bra genom hela kärret och plockar då en placering(Olof Sundström). Fortsätter trampa på och väl ute på grusvägen ser jag Christian Ericsson från EGAR en bit fram. Jag ökar yterligare lite och kör i den långa uppförsbacken innan Fäviken ikapp och passerar ner mot gården. Per  kommer också ikapp och de båda ligger bara en kort bit efter mig när vi svänger in på skoterleden och den långa uppförskörningen mot Fröå gruva. Jag passerar Magnus Holmér och Jörgen Kard innan vi är uppe på grusvägen, fortfarande med Christian hack i häl. Här bestämmer jag mig för att göra ett ryck då jag vet att jag är snabb på stigen fram till gruvan och har rekat ordentligt. Höjer farten ganska ordentligt och lyckas skaka av mina förföljare.
Kör sedan hela vägen till sista uppförsbacken innan jag ser någon annan. Det är då Simon Niemi som befinner sig en bit upp i backen, jag ser då även att Per är närmast bakom.
Backen är så brant att det är svårt att cykla ikapp någon och den låga farten gör också att man ser de som ligger ganska långt före/efter i tid. Benen är på gränsen till kramp men jag har ett bra flyt i downhillbanan och tar mig snabbt ner till årevägen och sista biten in mot mål.

Rullar in som 15:e solo-herre vilket jag är nöjd med. Jag hade ju topp 15 som målsättning innan start så det var ju spot on :)

Summering:
Största förbättring från förra året: uppförslöpningen
Bästa sträcka: Cyklingen(som vanligt)
Sämsta sträcka: utförslöpningen
Tidsdifferens til segraren förra året: ca 45minuter
Tidsdifferens till segraren i år: 25 minuter

Bilder kommer senare..

//Olof

Inga kommentarer: