4 november 2012

Sunne tur och retur

Igår var det SM i cykelcross utanför Selma Spa i Sunne. Eftersom mina gode vän och träningskollega Jonas Evaldsson skulle köra i H30-klassen var vi några som kände ett ansvar att åka upp och stött honom på de vattensjuka gräsmattorna .
Hur tar man sig då bäst till Sunne, jo på cykel såklart... Vi var inte mindre än 8st som samlades vid Netto kl 10 och rullade iväg norrut via Apertin, Nilsby, Östra Ämtervik för att efter ca 62km nådde Sunne.
Där blev det paus på Sibylla innan vi fortsatte till dagens cx-event. Johan Fryksenius och Olof Hagliden hade lite tightare schema och hade inte tid att stanan och kolla utan cyklade direkt hem igen fast via Olsäter istället.

För att överraska Jonas hade vi förberett ett lakan med Jonas namn sprayat i stora bokstäver. Så med detta till hands tog vi plats bredvid banan och agerade fan club under det mycket slitiga racet. Jag kände själv inget större sug efter att cykla på de blöta gräsmattorna utan var nöjd med valet att stå bredvid :)


När det var dags att bege sig hemåt var det bara jag, Tobbe och Anders Schnell som återstod av klungan och nu bjöds vi dessutom på lite lagom motvind och regn för att göra hemresan lite av en ny dimension. Vi visste redan vid avfärd att vi inte skulle hinna hela vägen hem innan det blev mörkt så vi trampade på bra för att iaf hinna så långt som möjligt innan det blev becksvart.

Ungefär vid Grava kyrka öppnade sig himlen och regnet fullkomligt öste ner så det blev till att bita ihop ordentligt sista milen hem.

Klockan stannade på drygt 13 mil och 1040 höjdmeter innan jag hängde in hojen för kvällen. Hyfsat backigt mellan Kil och Sunne kan man nog samamnfatta det.

Kvällen rundades av på O'Learys med lite kaloripåfyllning innan rullgardinen åkte ner.


Idag blev det först en löprunda på Sörmon med Erika följt av paddling med Anders, Erik, Christian, Peter och Stina. Riktigt fin höstdag och jag fick testa mina nya vantar/pogies som jag fick i födelsedagspresent förra helgen. Nu är jag redo att paddla tills isen ligger!
 
//Olof

Inga kommentarer: