28 november 2012

Jaga timmar?

2012 börjar närma sig sitt slut. Säsongen är sedan länge över, medan grundträningen för 2013 varit i gång flera veckor.

Träningsmängden i år har ökat avsevärt, så också rehab/styrketräning, i jämförelse med fjolåret. Nu bestämmer december månads träning hur många timmar 2012 slutar på. Jag vet av erfarenhet man inte ska hålla på och jaga timmar meeeeeeeeeeeen nu är det ju så jag ligger hyfsat bra till för att kliva över 500 på ett år, OM jag spurtar på ordentligt:)

Tränade timmar fram tills nu. Det betyder att jag måste klämma in 65 h 11 min och 19 sekunder träning på 34 dagar. I vanliga fall ett ganska omöjligt uppdrag med 7-19 jobb (37,5-40h veckan) och 7-8 timmar restid i veckan. Nu är det ju så det vankas jul och julledighet. Den 20 december - 7 januari är det jobbledigt. Så då är tanken att köra en "förbjuden" timjakt (följ inte mig ni andra, det är bara dumheter)!

Enligt mina beräkningar behöver jag alltså snitta 1 timme och 56 minuter fram till nyår. Så om jag håller mig runt 10 timmar i snitt tills jag går på julferie har jag cirka 35 timmar kvar, på 1,5-2 veckor. Får hoppas på bra skidföre, så det kan tillbringas många mil i skidspåren om den planen ska hålla. Förra året sprängde jag 400 timmars gränsen med 30 minuter. Det kommer betyda en ökning med nästan 25% av fjolårets träningsmängd om jag spräcker 500 gränsen i år. Då bör det noteras ned att i år har jag hittills tränat 24 h 55 min rehab samt 30 h 12 min styrketräning. I fjol var den mängden bara 25 timmar och 30 minuter med styrketräning. Bara där har jag ökat med 5 timmar styrka och 25 timmar rehab (som jag gärna sluppit).

Löptimmarna är ungefär densamma medan jag ökat på cyklingen från ca 152 timmar till 174 (så långt). Kände mig i bättre slag i fjol på cyklingen men det tror jag har och göra med för lite hårda intervaller i år på grund av min mystiska skada, uthålligheten har förbättrats men inte powern i benen. Den jobbar jag hårt med nu i vinter. I går var nämligen första gången jag köra tröskelintervaller (dessutom 4 x 10min) som jag INTE fått ont i höftböjaren och ryggen. Har fortfarande ont när jag sitter still men det har jag ju levt med i över 1,5 år nu så jag kan härda ut ett tag till.

2012 års träning fram till 27 november
2011 års träning

/Tobbe


Inga kommentarer: