29 februari 2008

Fortfarande torka men snö på väg

Henke spettar på nedför den branta sluttningen

Håriga linjer, ja det är väl vad som körts de senaste tiden då snön varit relativt säker och inte så bra på grund av tre veckor med massa värme och sol som nu gjort att snön är rutten på alla sluttningar mot solen. Själv fick jag agera kamikaze när vi skulle köra Schiahorn i Parsenn området. Var tvungen att skråa över en mindre sydsluttning och var beredd på att det kunde släppa. Det gjorde det, nästan direkt först en 4x6 meters och sen en lite mindre område strax efter. Ingen fara mamma dessa laviner är så långsamma att du kört ifrån dem, men då på kälke =)Två små skred när jag skråade ut mot skuggkanten till vänster utanför bild.

Henke och Alex får klättra lite för att komma upp till åket i Schiahorn.


Lunch/fikarast efter att vi åkt ner alla från Schiahorn. Alex gör tortelini i sin jetboil.

Igår var vi ute på brant hike, vardagsmat för Anton men ett helvete för min höjdrädsla och obotliga fobi att jag tror jag ska slå ihjäl mig hela tiden. Men det gick bra, dock tog vi fel ränna på den nästan 3000 meters höga toppen, så vi fick dålig snö och ett jobigt åk ner i dalen. Väl nere i Sertig belönade vi oss med att käka en second lunch/tidig middag. Vi lyxade även till oss och tog en efterätt innan vi stakade oss ner till bussen på längdspåret.

I helgen SKA det snöa enligt prognoserna, men de har inte riktigt stämt på sistone. Vi hoppas de har rätt denna gång.

Inga kommentarer: