12 december 2011

Utebliven tortyr

Dagens plan var plåga benen(och hjärtat OCH lungorna) genom att kuta 4st 4-minutersintervaller på löpband. Upplägget som gällde var 3 minuter på 16km/h följt av 1 minut på 17km/h sedan 1 minut vila och på't igen.

Sist jag körde detta pass stelnade jag till ordentligt i smalbenen som inte var vana vid löpband eller sprungit fort på ett tag. Idag var det dock helt andra ben som bar mig, steget kändes lätt och minutrarna tickade på i rask fart. Jag bestämde mig till och med att jag skulle hinna med att köra en extra intervall innan det var dags att skynda iväg till Willys för den obligatoriska veckohandlingen.


Dessutom hade jag naturligtvis glömt vattenflaskan hemma och var för snål för att köpa en ny så det fick gå bra utan...


Jag läste nyligen en intressant topplista i tidningen Aktiv Träning på temat "Galna träningspass". Tänkte jag delar med mig av den:

1: Emil Zátopek - Tjeckisk löpare som vann OS-Guld på 5000m, 10 000m OCH marathon 1952. Emil var beryktad för sin omänskligt höga träningsmängd. Hans intervallträningspass på 80 ggr 400meter var bland de tuffaste.

2: Johan Museeuw - Den belgiske cykelkungen var känd för en träningsregim som knäckte många unga hoppfulla cyklister. Ett av de hårdaste träningspassen bestod av fem timmars stenhård cykling i hård motvind, varefter han kördes tillbaka i bil...

3: Ron Hill - På tredje plats handlar det inte om något enstaka träningspass utan om en nästan oändlig svit löprundor. Den engelske löparen Ron Hill som på 70-talet var bland de första att löpa under 2:10 på marathon har löpt varje dag sedan 1964. Totalt 17155 löppass på 47 år.


Med tanke på hur drygt passet med 12st 400:ingar var häromveckan skulle jag inte vilja uppgradera det till 80st..

//Olof

Inga kommentarer: